uppföljning

jag skulle finna mig en hjärtefråga inför valet.. så var det. därför satt jag och googla lite nyss på jobbet och hittade ett valtest på aftonbladet. där fick man välja 10 frågor som ligger en närmast och sedan ta ställning till påståenden kopplade till dessa områden. jag märkte att jag struntar i fastighetsskatten - och att de rutor jag kryssade i var väldigt.. humana. så det är alltså det sociala skyddsnät vi har i sverige (nog för att maskorna blivit större, men det är en annan diskussion) och tryggheten som skall komma med det som jag vill måna om. så mycket människa är jag nog.

utfallet i detta valtest blev lite tydligare; 75% sosse. nog för att sosse låter som ett skällsord, men just nu tror jag att det är så jag kommer rösta. nog för att allt inte  är bra nu, men jag tror inte att förändringen skall ske åt det blåa hållet. allt rött skall inte bli blått. det vore nog att sparka sig själv i arslet.. trots att det liberala låter fint och att man säkert blir girig om man är rik.


helgen blir slush-groggar och båtturer för övrigt :) och mamma är på arvikafestivalen utan mig!


Kommentarer
Postat av: malls

vill dricka godisgroggar med dig!

2006-07-16 @ 14:01:50
Postat av: Simon Mann

Vem är emot trygghet? Frågan är om "socialt skyddsnät" (läs: inklusive höga skatter för de som jobbar) skapar mer eller mindre trygghet? Och vilken form av "trygghet" vill vi egentligen ha?

För mig är det tryggt att veta att jag kan påverka mitt eget liv. Inte alls tryggt att veta att mitt liv ligger i händerna på försäkringskassan/Persson. För mig är det trygghet att kunna få pengar över på min (framtida) lön så att jag kan har ett sparkapital till perioder då jag vill ta ledigt, resa och/eller gå i pension. Inte alls tryggt att politikerna tar en stor del av min lön, lägger det i en offentlig pott som jag sedan _kanske_ får en liten del någon gång. För mig vore den ultimata tryggheten att jag slapp bry mig om politiker och politikens spel. Den värsta otryggheten är att behöva förlita mig på ytterligare förmyndare när jag redan blivit myndig!

Glöm heller inte heller hur _orättvist_ höga skatter slår mot fattiga människor. I ett högskattesamhälle är det oerhört svårt att via eget arbete förtjäna rikedom. Ju större andel av din lön du inte får behålla, desto mindre andel möjlighet har den fattige att göra sig själv rik. De höga skatterna som följer av ett omfattande "socialt skyddsnät" blir effektiva nät - mot att människor ska kunna styra sina egna liv och uppnå sina drömmars mål! Är det sådan trygghet vi vill ha?

/Liberala Simon

2006-07-18 @ 00:44:10
Postat av: malls

käft simon! Kaffe först!

2006-07-19 @ 14:46:35
Postat av: Simon Mann

Kaffe först?

2006-07-19 @ 18:34:08
Postat av: Malls

Och fina tankar! Men först kaffe

2006-07-20 @ 11:12:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback