kaffe först

malle har rätt. det är alltid kaffe först. det har hälsogurun frank the tank fastspikat. att det sedan är ett internskämt utan dess like (ett halvsnuskigt också till och med) lämnar vi därhän sålänge, för jag har ett diskussionsforum i min blogg. det är nästan som 13 rätt. respekt alltså. och förövrigt undrar jag när och hur en simon mann hittade hit? (googlade dig faktiskt en snabbis, så snart kanske du går om paris hilton på mest-googlade-listan).

självklart håller jag med dig simon i att den ultimata tryggheten är att slippa bry sig om politiken runt om kring, men eftersom vi lever i ett samhälle med andra människor runt omkring oss så måste den finnas - som en kompromiss då ingenting någonsin kan vara bäst för alla. att du förlitar dig på förmyndare när du blivit myndig håller jag inte med om, då du kan påverka ditt eget liv. du har frihet att röra på dig, välja vart du ska bo, ha ett hem och förhoppningsvis en familj - och den friheten är viktigast i alla fall för mig. du väljer oerhört mycket alldeles själv. det jag undrar är hur du anser att ditt liv ligger i händerna på försäkringskassan/persson?

jag vet att försäkringskassan inte fungerar nu, att de gör oerhört mycket fel och att det absolut går att spekulera i om det är för att minska sjukskrivningssiffror inför kommande val. men trots detta så är det en tillgång. för dig, eller för mig, om vi skulle bli sjuka.. så ja, ditt liv ligger i händerna på dem - de är din räddare i nöden.

att du påstår att orättvist höga skatter gör det svårare för fattiga människor att förtjäna en egen rikedom. vad gör man för att förtjäna en rikedom? vem förtjänar en rikedom? och ja, jag tycker du har fel - kanske inte i sak (det blir svårare att jobba ihop ett kapital rent formmässigt), men i det stora hela underlättar det. skatterna ger en högre livskvalitét till de som inte har förutsättningarna. vård och skola till exempel.

sedan läggar du det sociala skyddsnätet i en vågskål och möjligheten att styra sitt eget liv och uppnå sina drömmars mål i den andra. är du beredd att skära av skyddsnätet för den fullkomliga möjligheten att göra vad du vill? i så fall har du den ekonomiska möjligheten klar för dig. den har du aldrig behövt oroat dig för, kanske tack vare ett klappat och klart kapital.

den totala friheten finns inte någonstans, i något politiskt läger (förslaget om tvingande gynundersökningar av tjejer i högstadiet exempelvis?). människan har en egen vilja, och i samhället vi lever i nu har vi möjligheter att uttrycka den i väldigt stora omfång. när får du inte göra som du vill? det offrar jag gärna för att garantera livskvalitét även för de mindre gynnade.

jag förstår det liberala tänket i huvudsak, att vi skall vara fria att handla utefter oss själva. men jag vägrar att vara så självisk. de höga skatterna kan hjälpa till att minska klasskillnaderna och ge oss en rättvisare fördelning av tillgångar. och ingen kan säga att någon annan människa förtjänar någonting mindre än en annan - för skiten finns på ens egen farstu också.

sådär, det var min utläggning. och dina argument fick mig tyvärr inte att luta mer åt att rösta på Fp (tyvärr Mari), utan helt tvärtom. de träffade inte där de skulle. men jag är fortfarande öppen.. allt det här går ut på är att finna vad som är minst dåligt - och är allt lika illa röstar jag blankt.

Kommentarer
Postat av: malls

statsministerposten nästa!
*cheerleding pom poms*

2006-07-20 @ 11:13:16
Postat av: Simon Mann

Ja "Beccus", jag kan påverka mitt liv i många delar. Jag kan till stora delar röra på mig fritt, välja mitt boende fritt och bilda mig en familj fritt. Fast det finns aspekter av dessa livsområden där min - och din - frihet är onödigt begränsad på grund av politikermakt. Aspekter där vi borde vara fria, men där politiker (ofta på vänsterkanten, men ibland också i partier som folkpartiet) grusar till maskineriet för oss.

Politiker världen över har infört gränsmurar mellan länder. Det är t.ex. idag tyvärr svårt att invandra lagligt till USA på grund av invandringsbegränsningar. Sverige har samma problem: jag läste någonstans att endast några hundra människor invandrar till Sverige av arbetsskäl varje år. Resten av invandrarna (en enorm majoritet) är flyktingar som flyr från hemskheter. Beror den låga andelen "vanliga invandrare" på att Sverige är ett dåligt land eller på att de (s)venska politikerna har skapat för restriktiva lagar mot invandring?

Det finns mer på temat rörelsefrihet... Hörde du om lågprisflygbolaget Ryanairs besked häromveckan? På grund av att regeringen tänker införa flygskatt på de billiga flygbiljetterna kommer Ryanair att behöva lägga ned mycket av verksamheten i Sverige. Man lägger ned helt i Västerås, skär ned i Malmö och Göteborg samt "ser över" Stockholm Skavsta. De stora förlorarna på politikers tokidé är alla vi som älskade att resa billigt. I framtiden riskarar många av oss att "tvingas" trängas med rikare barnfamiljer och affärsmän på dyrare SAS-flygningar istället - om vi nu ens har råd att betala för flygbiljetterna!

Att välja vart man ska bo hänger intimt ihop med hur mycket pengar man har över i plånboken. Den som har lite pengar över har svårt att välja brett bland boendemöjligheter. Hur får man pengar över i plånboken? Genom att arbeta och få lön! Men så var det ju det där med skatter... En normalinkomsttagare betalar idag, alla skatter inräknade, drygt 60% av sin inkomst i skatt. Cirka 1/3-del av lönen får man behålla själv! Tror du att detta gör att den hårt arbetande tvåbarnsmamman kan välja och vraka vart och hur hon ska bo? Nej, framförallt grund av att hon inte får behålla så mycket av sin lön kan hon inte det. Så visst är skatter är en begränsning av boendefriheten, om än indirekt snarare än direkt.

(Själv bor jag sedan ett år tillbaka i ett studentrum på 19 kvadrat, så börja inte anklaga mig för att vara något bortskämt rikemansbarn... End of that kind of discussion, OK?)

Familjefrihet är också en intressant fråga. Givetvis kan vi välja våra egna pojk- och flickvänner fritt. Och skapa våra egna avkommor. (Bara vi inte gör "det" ute i naturen - det finns faktiskt politiska lagar som förbjuder oss att vara "naturliga" i naturen!) Men när man väl har format familj finns det flertalet (vänster-)politiska regleringar att uppleva. Om du brukar se på SVT Debatt har du nog flera gånger sett familjemammor/familjepappor som i det programmet klagat på de styrande politikernas klåfingrighet. Jag minns på rak arm en mamma som hade många års yrkesarbete i meritlistan men nu ville stanna hemma och ta hand om sitt barn de första åren. Då upptäckte hon det som alla andra som är i hennes situation också gör: de skattepengar som hon betalat tidigare i sitt liv skickas till dagisverksamhet - alldeles oavsett om skattebetalaren ifråga vill sätta sitt barn på dagis eller inte. Det får som konsekvens att det för en låg- och medelinkomsttagare i Sverige är extremt svårt att få råd att behålla sitt barn hemma de första åren. I praktiken behöver man vara höginkomsttagare för att få det att gå ihop. Dumt och onödigt! Det skulle antagligen ha gått utmärkt även för låg- och medelinkomsttagare att spara till barnuppfostran om nu inte politikerna tvingat av dem så mycket pengar (närapå 2/3-del av lönerna).

Du märker att jag gång på gång återkommer till skattefrågor. Det har sina uppenbara skäl: skatter är inte bara abstrakta siffror på ett papper, utan det representerar högt konkret frånvaro av pengar i beundransvärda arbetande människors plånböcker. Varje skattekrona som går in i ett svart politiskt hål istället för att behållas i människors egna plånböcker reducerar människors möjligheter till geografisk förflyttning, boende och socialt handlingsutrymme. Tyvärr är många av politikernas hål svarta. Därför bör vi - till skillnad från maktkartellen (s), (v) och (mp) - kämpa för att begränsa politikers maktutrymme. Sänkta skatter är en åtgärd som skulle leda oss i den önskvärda riktningen!

2006-07-22 @ 22:42:29
Postat av: Simon Mann

När och hur hittade Simon Mann till denna blogg?

När: först samma dag som jag skrev mitt liberala bloggsvar. Jag hoppas att jag får tillåtelse att stanna och kommentera fler blogginlägg i framtiden. Det är roligt med genuina diskussionsforum! :)

Hur: jag klickade på en länk som fanns på den pussgalne redaktörens blogg. Hennes blogg råkade jag komma in på via ett visst internetcommunity. Där har jag för övrigt samma användarnamn som mitt riktiga förnamn och efternamn utan mellanslag. Kanske kan vara användbart om man vill veta mer om vem jag är utan att nyttja Google... Du ska dock ha tack för Google-idén. Jag inspirerades till att djup-googla mig själv och hittade bland annat den här artikeln som återuppväckte angenäma minnen: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=246032&previousRenderType=6 .

Hälsningar
/skamsen, vältalande yngling :p

2006-07-22 @ 22:58:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback